این روزها میبینم خیلی ها می گویند "خدا کجاست؟" - بعضی ها هم که از آنها می توان به عنوان "جلو افتادگان ذهنی" یاد کرد پاسخ این سوال را مدت هاست که یافته اند : ((خدا وجود ندارد)) !
با آنهایی هم که می گویند وچود دارد چون اینطور شنیده اند کاری نداریم
برویم سراغ سوال ! هر سوالی راه حلی دارد
موضوع برمی گردد به دوره ی راهنمایی و دبستان - داستان از جایی شروع شد که در کتاب علوم موضوعی با عنوان "اهرم ها" مطرح شده بود و قوانین ساده ای برای آن وضع شده بود
هر اهرم ساده تشکیل شده از 3 قسمت : تکیه گاه - نیرو - جسم !
خوب در آن زمان موضوع به بیل و فرغون و قیچی ختم می شد و نهایتا دسته بیلی در امتحان فهم ما را نسبت به این موضوع محک میزد !
منتها الان موضوع فرق کرده - انهایی که خیلی فکر می کنند به این موضوع ساده فکر نکرده اند !
من می توانم جریان زندگی را یک اهرم ساده فرض کنم ! و حالا می رویم سراغ تجزیه ی قسمت های تشکیل دهنده ی این اهرم به کمک قوانین اهرم ها
هر اهرم قسمتی دارد به عنوان نیرو - نیرو "نقش اول" است - همه چیز به آن بستگی دارد منتها به 2 قسمت دیگر هم احتیاج دارد تا نیرو باشد ! وگرنه معنایی ندارد - خوب من این نیرو را "خودم" در نظر گرفتم - من باید حرکت دهم - باید تغییر ایجاد کنم و هزاران باید دیگری که وظیفه ی نیروست !
جسم ! خوب مفعول تمام آن "هزاران باید دیگر" را جسم در نظر می گیرم - باید حرکت کند - باید تغییر کند و ...
تا اینجا همه چیز درست بود - شاید اهل تفکر که خدا را نیافته بودند همین موضوع کوچک را فراموش کردند
تکلیف "تکیه گاه" چه می شود ؟ این نیرو را چگونه اعمال کنیم ؟ گیریم بسیار هم زیاد است - آیا می توان بدون داشتن تکیه گاهی مناسب نیرویی وارد آورد ؟ حتی برای به حرکت در آوردن یک "پر" احتیاج به تکیه گاهی برای نیرویمان داریم
موضوع دیگری که گریبان گیر عده ی دیگری از مردم است این هست که اصلا قانون اهرم ها چیست ؟ داستان چیست !
این مردم گاهی جسم را به جای تکیه گاه قرار می دهند ( خدایا همه اش تقصیر تو بود ) و یا گاهی نیرو را با تکیه گاه اشتباه می گیرند ( خدایا خودت درستش کن ) گاهی تکیه گاه را سست قرار می دهند ( یا ابن عبدل ) و گاهی هم در جای مناسب قرارش نمی دهند ( خدایا جان مادرت همین 1 دفعه - دیگه مزاحمت نمیشم )
داستان همین است ! تکیه گاه ! نیوتون می گفت : اگر به من اهرم مناسبی اعطا شود - با طول مناسب و تکیه گاهی که در جای مناسب قرار دارد - زمین را حرکت می دهم ! زیاد هم پرت و پلا نمی گفت این دوست عزیزم ... مهم اینست که تکیه گاه شما کجا باشد - چقدر محکم و ثابت باشد و چقدر برای وارد آوردن نیرو شرایط را محیا کرده باشید !
آنگاه با وارد آوردن نیرویی اندک هم می توان مانعی عظیم را حرکت داد
نکات مهم :
نیرو چیزی جز "من" نیست
جسم "من" نیستم ولی گاهی می توانم خودم را هم تکان دهم ( الاکلنگ )
مهم جایگاه تکیه گاه است - هرچه بهتر این تکیه گاه را در این اهرم جای دهید - نیروی شما مفیدتر خواهد بود
هیچ نیرویی نمیتواند تکیه گاه هم باشد و بر عکس
جسم تکیه گاه نیست - تکیه گاه ثابت است و جسم باید حرکت کند - اتفاقا کاملا از هم جدا اند
در نهایت : قانون اهرم ها در زندگی می گوید - تنها نیرو تویی - و هرچیزی غیر از تو در این زندگی حکم همان جسمی را دارد که مفعول نیروی توست - فقط یادت باشد که به یک تکیه گاه احتیاج داری - آن تکیه گاه تو نیستی - ماهیتش هم طوریست که هیچکسی نمیتواند باشد چون نیروی تو می تواند بر همه اثر کند - پس این تکیه گاه را چه بنامیم ؟ که در حالی که هیچ تاثیری در نیروی ما نداشته باشد - تاثیرش را در نتیجه ی کار ببینیم ؟
شما را نمی دانم
من این تکیه گاه را "خدا" نامیده ام !
tekiye gaho ma farz mikonim khodast,ghara dadane tekiye gah k gofti,mishe 1jur aghide,aghide b chetor didane khoda.
aksaran khodao ghabul daran,(felan albate)har kas ba ye tafcri ,
in k migi aghide bar vojude khoda b onvane tekiye gah tu zendegi..
to niru vared kardi k b hadafet k hamun jesme berec,ba tekiye b tekiye gah ta mituunesti zureto zadiyo dar moghabele hame sakhtiyash bazam edame dadi....mesalesham hamin tekvando khodet mitune bashe,k age bad shanc vaghan nemiyovordi alan nemidunam nafar chandom tu tekvando dashti o bachand ta medal,ta ounja k mitunesti tamame sayeto kardi..soal injast??..
k in tekiye gah ma sabete tekun nemikhore,pas yani to harchi talash kardi ba tekye b khoda ta hamunjaiy pish rafti k khodet tunessti o ,yani hich tacri nadashte in tekiye..age tekiye gaho 1chize sabete dg bezarimo bavaresh konim mitunim hamun kariyo bokonim k ghablan kardim..
inaiy k goftam nazare mane albate..bardashte man,shayad eshtebah bardasht karde basham ya harchize dg k b zehne to rcde o man na..pas khosh hal misham age 1tozihi dar moredesh bedi k manam befahmam daghighan manzuret chi bude